Fotóstúdióba mentem, és még a portfóliómmal is kész lettem

Fotóstúdióba mentem, és még a portfóliómmal is kész lettem

Miért kell minden fotósnak kiismernie magát egy fotóstúdióban?

A stúdióban történő fotózás merőben más, mint fogni a felszerelésünket és nekivágni a természetnek, a városnak vagy az éjszakának. Sokkal könnyebb, de mégsem. Ez egy külön műfaj, amit minden fotósnak el kell sajátítania. Miért? Mert mindig van rá kereslet. Babák mindig születnek, esküvők mindig vannak, igazolványképre mindig szükség van, termékfotók nélkül nincs marketing… Röviden, tömören, a fotóstúdió egy biztos pont a fotós számára, ahol sose reked meg a szekér. Nyilván ezért tenni is kell, de az már más lapra tartozik. Egy másik bejegyzésre. Talán majd a jövőhéten szót ejtünk róla, de most kanyarodjunk vissza a fotóstúdióra. Hiába az über-királyúl felszerelt stúdió, ha nem értesz a dologhoz.  A fotóstúdió falain belül minden a fotóson múlik, az atmoszféra (megvilágítás és színek), a környezet (díszlet, box-szok), a modell (tudja-e a dolgát, vagy neked kell megtanítanod arra, hogyan pózoljon). Minél gyakorlottabb vagy, annál kevesebb az utómunka vagy a kukába való fénykép.

Hogyan tanulhatom meg a fotóstúdió használatát?

Minden a jó alapozáson múlik. Van, aki átrágja magát minden nagy fotósbiblián, van, aki pedig jobban szereti kitapasztalni a dolgokat. És vannak azok (ahogy én is), akik mindkét utat kipróbálták. Először a nagyon híres, felszentelt fotóskönyveket bújtam, utána lehetőségem nyílt arra, hogy egy nagymestertől tanuljak, s miután volt már némi fogalmam arról, mit csinálok, elkezdtem kísérletezni. A gyakorlás során személy szerint benne jobban megmaradtak a dolgot. Olvashattam én arról, mik az ideális beállítások, addig nem tanultam meg őket, amíg százszor végig nem pörgettem a gombokat a gépen.

Mi az a fotóstúdió?

A fotóstúdió egy mesterséges, irányított környezet, ahol a fotó kisistent játszhat. Lényegében minden a te fantáziádon múlik. Megálmodod, fogod a felszerelést és megvalósítod. De ennek hogyan kezdj neki? Először is ismerkedj meg a fényekkel. A fények kulcsfontosságúak, ha nem a legfontosabbak a munka során. Lényegében minden attól függ, jól állítod-e be őket. Túl sok? Túl kevés? Nem jó az irány? Vetül az árnyék? Az egész a te hozzáértéseden múlik. A fotóstúdióban nagyon sok eszköz áll a rendelkezésedre. Lássuk, milyen fényekkel fogsz dolgozni. Szinte mindig van egy főfény. Ez értelemszerűen a legerősebb, leghatározottabb. És mindig csak egy van belőle. Ez lehet lágy vagy kemény. Rajtad múlik. A lényeg az, hogy ez a fény adja meg a képek hangulatát, az formák karakterét, a felületek textúráját, az árnyékokat. A fény-árnyék kontraszt mindent meghatároz egy fotón.

A főfény mellett vannak az úgynevezett derítő-és díszítő fények. Előbbi a főfény gyengébb kistestvére és lényegében a főfény által generált árnyék semlegesítésére találták ki. Nem egyszerű vele bánni, de ha egyszer ráérzett az ember, a legjobb barátjává fogadja. Ez egy lágy fény (általában), és lehet direkt, átmenő vagy visszavert. Ha van időnk, kísérleteztünk vele nagyon sokat, hogy kialakuljon a stílusunk. És persze ott van a díszítőfény, ami aztán bármilyen lehet. Élfény, ellenfény, hajfény, dekorfény, kiemelő fény. Az egyetlen célja, hogy a fotónkat díszítsük, különlegesebbé tegyük vele. Egy jó fotóstúdió bővelkedik azokban az eszközökben, amelyek lehetővé teszik ezeket. Szintén sokat lehet mókázni velük. Kapjunk is az alkalmakon. Minél többrétű a tapasztalatunk, annál bátrabban és magabiztosabban kezdünk majd neki az első komoly megbízásoknak. Ismernünk kel az eszközeink természetét.

Hogyan készítsek jó portrét fotóstúdióban?

Kezdem sejteni, hogy mindent nem fogod tudni egy bejegyzésbe összesűríteni ezért, rátérnék valami gyakorlatiasabb témára. Itt kicsit konkrétabb paraméterekről lesz szó, az előző bekezdéssel ellentétben. A fotóstúdió előkészítése elsősorban azon múlik, hogy mi a fényképünk tárgya. Egy modell? Vagy egy tárgy? Stock fotó lesz vagy emlékkép? Nézzük a legegyszerűbbet. Ez nagyon jó arra, hogy kicsit gyakoroljuk a fények beállítását és koordináljuk a mozgásunkat munka közben. Egyszóval rutint szerezzünk. Tehát, most egy modellre lesz szükségünk, aki lehet akár a kistestvérünk, barátunk, anyukánk. A lényeg az, hogy néhány percig meg tudjon ülni a fenekén. Mielőtt leültetjük, rendezkedjünk be. A következő világítás beállításhoz nincs szükség nagy stúdióra, de elegendő mozgásterünk marad nekünk és a modellünknek is. Jó, ha a hátterünk fehér. Nem ezek lesznek a világ legkülönlegesebb fényképei, de kezdésnek nagyon is megteszik. Mink van? Egy ernyő, egy vaku, és ha akarjuk, akkor derítőnk is lehet. Az első próbálkozásoknál ne akarjuk. Nézzük meg, mi történik nélküle.

Ültessük a modellünket a fehér háttér elé. Minél közelebb helyezkedik el a falhoz, annál világosabb lesz a hátterünk. Minél közelebb ül a falhoz, annál láthatóbb lesz a falon a modell árnyéka. fehér fal hátulról derítést ad a modellnek, visszaveri a vaku fényét oda is, ahova az direktben nem világít. Ennek fényében dolgozzunk. Az általános beállítások: zársebesség 1/160, f8 (ha portré), f4-5.6 (ha egész alakos). A vaku fényerejét tapasztaljuk ki. Lőjünk jó pár próbát, hogy lássuk, mikor ideális. Sokkal izgalmasabb így, mint méregetni. Easy, nem de?

Michael Henderson

http://veledkozosen.hu